Thursday, November 17, 2011

ADHD

Pernah dgr tak tentang penyakit ADHD? Sebenar ianya ialah shortform dari perkataan Attention Deficit Hyperactivity Disorder. ADHD dikategorikan sbg penyakit psikologi terutamanya berlaku dikalangan kanak-kanak. Kanak2 ADHD biasanye diorang tak dapat tumpukan sepenuh perhation bila buat sesuatu kerja. They can give their best for 45 minutes..yang selebihnye diorng dah tak fokus dah..kanak2 ADHD yang dibirkan begitu saje akan alami kesan jangka panjang yg menyebabkan.diorng jadi stress,tak suka berkawan,masalah emosi dan kurang keyakinan diri.Kebayakan orang menyifatkan penyakit ADHD ni adalah disebabkan oleh karekor kanak2 , keinginan kanak2 yang mahukan lebih perhatian atau disebabka oleh cara didkan ibu bapa yang salah. Sebenarnye itu semue bukan punca2nya..Persoalan die kenapa boleh dapat ADHD? ADHD ialah sejenis penyakit yang disebabkan gangguan bahan kimia pada otak.Dalam sel saraf otak memerlukan neurotransmitter mencukupi untuk membantu menyalurkan maklumat. Neutrotransmitter ni akan diambil semula oleh saraf sel otak. Anak ADHD nih kurangkan neurotransmitter yang dikenali sebgai dopamine atau norepinephrine. Ubat stimulant biase nye akan diberikan kat budak ADHD untuk membantu menambahkan neurotransmitter ni. Dan ini akan membantu memperbaiki keadaan menjadi lebih baik..

Ubat yg diberi nama stimulant nih akan meningkatkan level dopamine dalam otak..itu yang membantu kanak2 yg ade ADHD..Selain dari ubat kita boleh juga gunakan terapi tingkah laku. Terapi ni akan ajar kanak2 nih untuk belajar mengatasi masalah, mcm mana nak berkawan dan mcm nak tangani stress..

Kanak2 mcm ni biasenye diorng ni hyperaktif susah nak dengar ckap atau arahan kita, pelupa, tidak ambil perhatian, tak reti duduk diam. Anak lelaki adalah 3 kali ganda mendapat risiko ADHD dari anak2 perempuan.Namun begitu, penyakit ADHD akan sembuh dari mase ke semasa sehingga la die dewasa. Oleh itu kita perlu sentiasa berusah memberi perhatian dari segi sokongan, makanan dan aktiviti yang positif kepada anak-anak ADHD.

Jaga pemakanan anak2..
Jangan biarkan anak kita ekspose terlalu byk dgn makanan ringan yang mempunyai pewarna atau pengawet sebab kandungan dalam makanan ni boleh terukkan keaadaan kanak2 yang ada ADHD.

No comments:

Post a Comment