Friday, November 11, 2011

Penyakit ooo penyakit!!!

Baru balik dari Klinik Kesihatan Klang..new building with new look for a Klinik Kesihatan. Rasa macam masuk ke hospital besar lak.. Masa team office slot in meeting all the doctors nye weekly presentation promoting the care management on the diabetic patient..Macam-macam idea kuar..It's all back to my mind..go back the baseline..the patient itself..

Manusia kalu kita tak jaga kesihatan badan of course akan sakit..This one i talk on the disease yang serang manusia due to our diet atau puncanya dari kite...Kalu yang dapat penyakit disebabkan keturunan tu..means that it is a challenge for him/herself to go through it..

Contohnyer macam penyakit diabetes.. Diabetes ada 2 jenis.type 1 and type 2.

Diabetes type 1 adalah disebabkan badan yang tidak dapat menghasilkan insulin. Bila insulin tiada glukose tidak dapat diserap masuk ke dalam sel menyebabkan kandungan gula tinggi dalam badan.

Diabetes type 2 pula disebabkan oleh reseptor insulin yang tidak sensitif terhadap kehadiran insulin atau pengambilan makanan yang terlalu byk terutama makanan yang berasaskan lemak haiwan sehingga menyebabkan badan kita berkerja keras menyimpan glukose ke dalam sel badan sehingga sampai ke satu tahap penggunaan insulin menjadi tidak teratur dan sensitiviti reseptor insulin berkurangkan.Orang yang obesiti mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat diabetes type 2. Bila kandungan gula terlalu byk ni yang boleh menyebabkan kita menghidapi penyakit stroke, kencing manis dan tekanan darah tinggi. Peringatan untuk diri sendiri juga ialah kene jaga makan..makanlah makanan yang berkhasiat kurangkan makanan yang berlemak tinggi.

No comments:

Post a Comment