Wednesday, November 23, 2011

Penyakit darah tinggi

Terakan darah? Merujuk kepada tekanan yang terdapat di dalam salur darah kita. Ukuran tekanan darah di ambil kira semasa jantung kita berehat dan berkerja.Apa pulak kaitannya dengan jantung dan tekanan darah. Tekanan wujud apabila jantung kita berkerja untuk mengepam darah ke seluruh badan dan semasa jantung berehat dari mengempam darah.

number 128/82. Number 128 merujuk kepada keadaan semasa jantung kita mengepam darah n number 82 pula merujuk kepada keaadaan semaa jantung kita berehat.

Tekanan darah tinggi?? Untuk menentukan seseorang tu dapat darah tinggi, ukuran darah tinggi kene dibuat beberapa kali. cth kalu hari ni kite check n ukuran mencecah 140/90 tak semestinyer kite dikatakan dapat darah tinggi..Dr akan monitor darah tinggi kite dulu..if consistents tinggi dan berterusan..tuh yang kene berjaga..sebab might be something wrong in our body..Then biasenye Dr will look at our health history samada kite nih tergolong dalam kumpulan orng yg berpenyakit darah tinggi/diabetes@ smoking@obese@ keturunan.

Penyakit darah tinggi yang menyerang orng tua boleh disebabkan oleh aluran darah yang dah mula mengecut dan ditambah lagi dengan penempelan lemak kat dalam salur darah tuh..Itu sebabnye jantung terpaksa berkerja keras untuk nak pamkan darah ke seluruh badan,..dan keaadaan ni la yg buat dapatnye tekanan darah tinggi..Orng muda pun tak terkecuali kalu kite tak jage pemakanan dan menyebabkan kawasan yang bersaluran darah kecil ni jadik tersumbat.Antara organ yang berbahaya if saluran darah kecil ni tersumbat ialah ginjal dan otak.

No comments:

Post a Comment